Dolomity 2014

Dolomity2014 (694).JPG
30.8.-5.9.2014: Mirek a Pavla Škorpíkovi, Milan a Michaela Mrvkovi
Jako vždy vyjíždíme směr Dolomity na noc. Celou cestu zvládám řídit a v 5 ráno stojíme na placeném parkovišti (24E) u chaty Auronzo. Dnešní program je obejít Tre Cime di Lavaredo Počasí je lepší než měla být předpověď a snad nás to dnes nechá dojít bez deště. Pavla má na Riffudio Locatelli pauzu a my jdeme zkusit pokořit Toblinger Knoten. Mrvkovi mají úvazky poprvé v životě a první metry jsou i pro mě dost nepříjemné. Je mokro a skála dost klouže. Naštěstí jsme se nezalekli a po hodině dosahujeme spíše žebříkovou C ferratu na vrchol Toblinger 2617mnm. Z Locatelky jdeme pro mě nově pravou stranou, první hodně dolů a pak zase nahoru. Ve 3 hodiny odjíždíme. Přes Passo Tre Crocci, Falzarego a Podroi se zhruba 150 serpentýnami dojíždíme v 5 hodin do Penii u Canazei do našeho hotelu. V neděli je opět škaredě, jedeme lanovkou na Belvedere a první den využíváme panoramapass za 40 Euro. Máme to 3 hodiny na Passo Fedaia. Úžasné výhledy na Marmoladu se dnes nekonají. Přesto dobytčákem vyjíždíme na Pian dei Fiacconi. Laškujeme ve sněhu a během hodiny se dostáváme do sněhových míst na Ghiacciao do výšky zhruba 2780mnm. Dolů to máme s deštěm a bus nás na kartu dováží před náš hotel. V pondělí jedeme hodinu autem. K velkému překvapení na Passe Falzarego drobně sněží. Moje krátké kalhoty asi nebyla vhodná volba. Úžasnou krajinou jdeme kolem Lago di Limides na Riffugio Averau. Pavla se vrací, my dále pokračujeme s výhledy na passo Giau na vrchol Nuvolau, kde je vrcholová chata ve výšce 2574metrů. Scházím rychle dolů a jako bonus sám přidávám ferratu na Monte Averau 2649mnm. Na Cinque Torri ve válečném muzeu v přírodě se opět setkáváme a společně se vracíme na passo Falzarego. Bonusově zařazuji Passo di Valparola s jezírkem. Dnešní cesta přes dolomity zpět je opravdu kouzelná. Nejhezčí počasí, bohužel už skoro naposled. V úterý volíme odpočinkový den. Objíždíme Rosengarten a přes dvě hodiny a přes zákaz jedeme do Bolzana. (ne do Boloně). Procházíme náměstí, trhy, klášter, památník a park kolem řeky. Při zpáteční cestě si děláme krátkou přestávku u jezera Karersee. V hotelu máme bazén, turecké lázně a saunu, takže většinou po večeři využíváme. Ve středu není opět pěkně. Na Zkoušku vyjíždíme lanovkou na Col Rodellu a jdeme na vrcholovou chatu do výše 2485mnm. Asi v deset hodin už vyjíždíme opět nahoru na Sella Bruneck 2420mnm. Chůze po hřebeni je pro Pavlu těžkým zážitkem, ale v klidu a bezpečně vše zvládáme. V Riffugio Sv.Nicolas dáváme pivo, kafe, štrúdl. Potom začíná asi tříhodinový sestup úžasným údolím Val di Contrin s květinami, krávami a potoky. Čtvrteční krásný den opět nevychází. My se nevzdáváme. Dvojitá lanovka na Belvedere, scházíme na paso Pordoi a vyjíždíme na Sas Pordoi do výše 2950 mnm. V naprosté mlze vyrážíme. Za dvacet minut jsme promočení v chatě Rif Pordoi. Dnes jít na vrchol opravdu nemá smysl. Vrcholky nad 3000metrů jsou prostě zahaleny. Stejnou cestou se vracíme, v Canazei přejíždíme na lanovku na Rodellu. Pavla na nás hodinku čeká a my dáváme krátkou 30ti minutovou feratu na vrchol Col Rodely 2485mnm. Je už odpolední doba, ale panorama pass platí až do 18-ti hodin. Přejíždíme autem do Pery. Třemi dvojsedačkami jedeme 40 minut do údolí Val di Vaiolet k Rif Campedie do výše 2000mnm. Alespoň z dálky vidím legendární Vaioletky a opět 40 minut sjíždíme dolů. Zaplecených 40 Euro jsme rozmnožili na 105Euro.
V pátek si Pavla přeje volno a my vyrážíme na dlouhou feratu Oskar Shuster ve skupině Sassolungo. Autem vyjíždíme na Passo Sella, poté hubenou nezastavující lanovkou na Rif Demetz 2681mnm. Scházíme roklinou na chatu Langkoffel hutte 2253mnm. Odtud pohledy trnou, když se díváme na kříž na vrcholu Sasso Piatto 2964mnm. Počasí opět není ideální a my jen doufáme, že se z těch kapek víc nerozprší. Feratu si užíváme a po třech hodinách se dostáváme s talošama na Vrchol Sassa Piatta. Určitě to stálo za to. Ferrata se vyznačuje obtížností B a celkem pěkně se jde. Tím končíme naše putování na lanech a pro mě čtyři ferraty je uspokojivý výsledek. Cesta dolů je choďák, ale je to hodně daleko. Přes tři chaty přicházíme k autu a až po šesté jsme zpět na hotelu. Hotel Princess musím vychválit. Vše fungovalo skvěle a rychle a cena 13200 Kč za 4lůžkový apartmán je výborná. V sobotu odjíždíme v devět hodin. Plán na Monte Piano rušíme kvůli ceně taxíku 12E a raději v klidu obcházíme jezero Missurina. Přejíždíme do Klagenfurtu a navštěvujeme celý svět. Minimundus je 156 zmenšených staveb světa a tak na závěr přidáváme takovou relaxační přestávku. Přesně o půlnoci opět v klidném provozu přijíždíme do Brna. Celkově týden v dolomitech přišel na 8500 Kč na osobu.