Náměšť a step

4. duben 2010:  Mirek a Pavla

Jako předkrm si po několika letech opakujeme procházku s Martinem a Martinou po Stránské skály. Kvetou koniklece a skály jsou celkem pěkné. Na masívu zkoušejí horolezci svoje umění. Pravý výlet začíná až ráno. V osm hodin odjezd po dálnici a u Velké Bíteše sjíždíme směr Náměšť nad Oslavou. První zastávku máme v obci Jinošov. Celkem složitě nacházím oboru, kde se čistí rybník. Obora přístupná jen červenec srpen a téměř zaručuje zážitky se stádem daňků. Bohužel dnes chcípl pes a tak se ani nedostáváme k Apolonovu chrámu a hudebnímu pavilónu . Zámek Schonwald funguje jako ústav sociální péče a raději se tu moc nezdržujeme. V Náměšti jsem okolo půl desáté. Parkujeme u barokního mostu. Odtud jdeme lesní cestou do zámku. V deset hodin mě a Páju bere průvodkyně na prohlídku a už podruhé v životě jsme proti převaze. 3 dámy jsou potřeba, aby provedli dvojici po zámku. Renesanční zámek má co nabídnout. Podstatou je široká sbírka gobelínů, ale například kaple s churem na varhany z dubového dřeva prokládaném kořenicí taky vypadá skvěle. Na nádvoří je mohutná pavlač na krokorcích a uvnitř zdobené lustry z konce 18. století. První 1720 – kovová kostra s křišťálem a jejich elektrické svícení je druhé na Moravě. (První Mahenovo divadlo 1895). Autem přejíždíme kolem letiště na Vlčí kopec. Odtud nelehkou cestou na Altán Gloriet a Sedlecký hrad. Vzdušnou čarou je to zhruba jeden kilometr, ale musíme dolů obejít dva potoky a tak je to na Gloriet trojka jak vyšitá. Potom kilák téměř k řece na Sedlecký hrad a zase zpět. U auta jsme asi ve dvě hodiny a myšlenky jsou upřeny na nějakou baštu. V Mohelně dáváme smažák, uzený a ježka v pohostinství u Staňků a zbytek dne se věnujeme Mohelenské hadcovské stepi. Pro nechodiče je to ideální. Námaha celkem nulová, autem se zastaví přímo u Sv.Antoníčka kde cíle vlevo i vpravo mají vzdálenost asi jen dvě stě metrů. Jsou tu unikátní hadcové stepní louky a až 120 m vysoké skalní ostrohy nad meandrem řeky Jihlavy. Půda – neboli tmavý hadec se snadno ohřívá a může mít oproti svému okolí až o 20 stupňů vyšší teplotu, takže vytváří značně specifické podmínky pro život organismů.
Na svazích rostou řídce borovice a jalovce. Území je neobyčejně bohaté na květenou a zvířenu. Zkoušíme fotit, ale výsledky, kterých dosáhl Pavel Vosátka jsou nemožně vzdálené. Při odjezdu ještě navštěvujeme místa hráze i pod hrází Mohelenské přehrady a přes Senorady, Oslavany, Ivančice, Ořechov a Modřice přijíždíme po sedmé hodině domů.