15vodopády Kravice 002.jpg
47Durmitor-Bobotuv kuk 2523m 045.jpg
47Durmitor-Bobotuv kuk 2523m 091.jpg

BALKÁN

21.července - 4.srpen 2007:  Mirek Škorpík, Pavla Beránková, + Monika           CK Poznání

Dovolená Perly Jugoslávského Balkánu začíná u Moniky akčně. V úterý mi volá, kam jedeme, ve středu platí zájezd a kupuje stan pro 4. V sobotu už s námi sedí v buse do
Černé Hory. Hned z Brna se bavíme s lidmi před námi. Tibor s Martou a Martin Slazanští z Liberce. Po všech stránkách jsme si vyhotovujeme a všude chodíme Liberec, Brno a Galanta. Máme nabaleno jídlo, ale zbytečně. Hned v neděli jsme před polednem v Sarajevu. Nic neslibující město na nás velmi zapůsobilo. Klidné hlavní město Bosny. Nás vítá uctivostí a skvělými cenami. Nádherný zážitek pouze narušuje nedávná historie a spousta padlých. Z vyhlídky jdeme k radnici, Baščisarajšské kašně, Alejí odstřelovačů- Atentát na Ferdinanda k  Mešitě Gazi Husrev. Všude klid, drobný provoz a pohoda v uličkách. Burek, čevapi, pleskanica a zmrzlina super. Nedělní odpoledne trávíme v Mostaru. Turecký dům a údajný „slabý“ osmý div světa   - most přes řeku (1566,1994 zničen). Ráno jsme v Medugorje. Další moje poutní místo. Člověk může o spousty věcech přemýšlet.  Zjevení panny Marie (Jirka je trošku roztržitý, Jiřin, už mě sere). Tentokráte jdeme pokamenitém povrchu téměř hodinu nad vesnici. Kaňonem řeky Neretvy se dostáváme k vodopádům Kravice. Nádhera. Koupeme se v rybníce, do kterého ze 2/3 padají vodopády. Něco úžasného. Laškujeme pod padající vodou a dáváme pivko ve stánku. Navečer máme krátkou zastávku v Počitelji na středověkém hradě. Kolem mešity se vracíme k busu a kupujeme první meloun. Další noc už jsme v kempu na Jadranské magistrále. V úterý je hlavní plán Dubrovník - Perlu Jadranu. Město má skvěle zachovalé hradby, stojí za to vše vidět a prožít si pohodlí kavarniček a chuť nebeské zmrzliny.  Procházíme celé hradby a koukáme na ostrov Lokrum. V přístavu ve stínu sváča. Je nás tu dost, dobře to pere. Odpoledne ještě zastavujeme v Herceg-Novi. Další rekreační městečko s narvanou pláží. Doufám, že tu nikdy nestrávím týdenní dovolenou. Večer nákup procházka k jezeru. Veronika skvěle mění plány skrz zavřenou silnici na Orjen. Máme lodní výlet po Boce Kotorské na ostrov St. Michael (kostel, obraz ze zlata, stříbra a vlasů). Po vylodění skvělí fishpiknik v Krašiči a před odjezdem se ještě koupeme. Jsme v Budvě v kempu. Naše osada je blízko kamenného posezení. Ráno kousek odjíždíme do Kotoru. Krásné, nejlépe dochované mšstečko. Atmosféru umocňují 260 metrů(1426schodů) vysoké hradby s pevností Sv.Ivana. Dole dáváme pizzu, burek a samozřejmě na náměstí Nikšíčko. Večer jdeme do Budvy přes pláž s diskotékami a na citadele si děláme soukromý piknik a čekáme na západ slunce a rozsvěcující se město.

Hradby v Budvě procházet před půlnocí je výjimečné. Prostor pro 300 lidí je naplněn asi 5 tisíci. Ráno jedem serpentiny do Njeguši na pršut. Přes pohoří Lovčen se dostáváme do Cetinje. Navštěvujem klášter, etnografické muzeum,  procházíme kapli Bohorodicina monastýra. Koupeme se ve vyhlášeném přeplněném a špinavém Baščiči. Hlava na hlavě, ale voda určitě zbude pro všechny. Ve vodě se našlo snad úplně všechno. V sobotu poloostrov Svatý Štefan, Stará maslina (2000 let starý olivovník), město duchů Starý Bár. Pěkně jsme si prolezli tisíc let staré ruiny. Odpoledně Ulcinj - přímořské letovisko, skvělej hambáč, spoustu pěkných věcí, hradby, hradby, citadela , kde maj kafe, přesněji řečeno pivo. Před kempem zastavujeme u řeky Bojany. Restauračky a Kalimera - bývalé rybářské osady. V kempu opět vynikající sprcha a WC. Co se divíte, vždyť je to Balkán. Ráno s většinou lidí jedeme do Albánie. Po cestě střílny a oslíci. To je něco jako hranice a potom už Skudra. Co se tu děje. Nějáký uragán? Ne. To je prý normální. Odpadky silnici téměř zakrývají. Nikdo si toho nevšímá. Není bordel jako bordel. Když odpadky hoří na ulici, myslím, že by se mělo něco dít. Jdeme na pevnost Rozafu, poté procházíme 3 hlavní ulice, ale raději jenom ty a náměstí Hrdinů. Tam hambáč a přidáváme zastávku u římského mostu. V pondělí 10.den je skvělá plavba po Skadaru travnatou vodní plochou a koupání ve sladkém a teplém jezeře s hady - příjemné. Projíždíme kaňon řeky s klášterem Morača. Večer spíme v sedle Trešnjevik. V hospodě dáváme pivo a čevapi. Ráno mlžný výstup kolem salaší na Komovi s nedosaženým cílem. Odpoledne přejíždíme se zastávkou v pralese NP Biogradska Gora kaňonem řeky Tary (2.nej.na světě) do Durmitoru. Dlouho projíždíme obrovské údolí s monumentálním mostem. Večer jsme v kempu v Žabljaku u pana Míny. Kemp velký, sprchy standard, ale hlavně tady máme kuču – starou salaš, kde si topíme a máme teplo. Ráno Černe a Zmijne jezero, Monika s Pavlou se vrací, ostatní jdeme na Červenou Gredu 2154m.n.m., křoviskem dolů přes Jablon jezero, Ražavu Glavu a samoobslužnou hospodu v Bosača do Žabljaku. Ráno je nádherně. Taxíkem jedem do sedla. Přes Zubce a nejvýraznější vrásnění v Durnitoru se dostáváme k závěrečnému výstupu na Bobotuv Kuk 2523m.n.m. Durmitor je méně barevnější, ale za to více jasnější než Tatry. Z Bobotova Kuku jsme oceněny skvělými pohledy na celou Č.Horu. Z vrcholu téměř 4 hodiny padáme dolů přes Ledovou Pečínu- jeskyni s krápníky. Dole u Černého jezera. holky čekají a naposledy dáváme čevapi a pivo. V pátek  cesta domů se zastávkou v Novém Sadě .Procházíme  hradby a pokračujeme do Brna. Ikdyž Balkán není skvostnej, je určitě zajímavej. Projet tyto státy bylo zapotřebí a tento zájezd posuzuji jako velmi zajímavý.Člověk si alespoň vytvoří náhled na hodnoty v životě…. Cena 21 tisíc/2.