KOLÍN

9. - 10. duben  2005:  Mirek Škorpík, Roman Brzobohatý, Petra Brzáková

Na letní dovolené touláním po Sicílii jsme poznali Petru z Kolína. Je to skvělá osoba. Výborně si rozumíme, takže asi všichni tři máme radost z domluveného setkání, tentokráte u Petry ve středních Čechách. Sraz domluven na desátou hodinu v Kolíně na nádraží, my ovšem po cestě s Fáčkem zvládáme malé resty z minulosti. Poprvé v životě se dostáváme na areál Zelené hory ve Ždáře nad Sázavou. Počasí nám zatím nepřeje a  pět minut cesty ke kostelu barokní gotiky svatého Jana Nepomuckého jdeme od Konvetského rybníka s deštníkem. Druhá zastávka je jen chvilkové na náměstí v Přibyslavy u kostela. V deset hodin splňujeme příjezd na kolínské nádraží a vítáme se s Petrou. Hlavní myšlenkou dne je město Kutná Hora. Začínáme kostnicí v Sedleci. Je to velmi unikátní místo. Výzdoba tvořena lidskými kostmi, ostatky celkem asi 40 000 lidí, pozůstatky morových epidemií a husitských válek. (mohutný lustr, kalichy, kříž). Přejíždíme do centra Kutné Hory, která se nám představuje jako malinká Praha. První naše navštívené muzeu je proslavený stříbrný důl pod Kutnou Horou. Vybíráme si bílé pláště a nečekaně v počtu asi dvaceti lidí vycházíme do ulic Kutné Hory. Připadáme si jako blázni na vycházce. Po chvíli ovšem vcházíme do podzemí. Téměř hodinová procházka občas i v dřepu je velmi atraktivní a zábavná. To byl velmi dobrý tip, Rome. Poté procházíme historické centrum města ke gotickému chrámu Svaté Barbory, z mostu koukáme dolů na spodní část města a kolem knihovny přicházíme k Vlašskému Dvoru. Toto místo je známé vítáním důležitých osobností hlavou státu a samozřejmě svatbami. Poté už jen morový sloup, kašna, studna. Směřujeme k Petře do Kolína, ale ještě alespoň zvenčí zastavujeme u zámku Kačina. Procházka Kolínem už je kratší, městské centrum, kostel Svatého Bartoloměje a na závěr Pizzerie. Kolem půlnoci doma načínáme vínko a debatujeme. Údajně i stěhujeme. Ráno podnikáme vycházku v prostředí kolem Labe. Autem jedeme do Libice, kde v 10. století proběhlo vyvraždění celého rodu Slavníkovců. Od památníku už se dostáváme k Cydlině, která se po chvíli vlévá do Labe. Přicházíme do Poděbrad. Kolonáda, náměstí a zámek je pěkný. Vlakem se dostáváme zpět a v místní hospůdce dáváme smažák. Zpáteční cestu z Kolína si opět zpestřujeme zajímavou zříceninou Lichnicí a takovým trošku zapomenutým zámkem v Českých Žlebech.