Skotské domy.JPG
Smoo Cave.JPG
Dunnet Head 2.jpg

ANGLIE

3.- 20.července 2003:  Mirek Škorpík, Roman Brzobohatý                         CK Poznání

První dovolená s cestovkou nás dováží do Anglie. Naše srdce najednou zatoužilo po shlédnutí chladné,ale krásné země a vše, co s tím patří dohromady. Taková drahá šílenost, ale za tu dřinu si to chci dopřát, Roman jen souhlasí. V 11 hod frčíme do Anglie a ta nás vítá Doverskými býlími útesy.Celnice hrůza. Začínáme arcibiskupským Canterburry, kde trávíme 8 hodin. Hradby s West Gate,Norman Castle a řeka Stour. Večer  kemp Cambridge a neúspěšný pokus 12 lidí o navštívení městečka, rozhovor – Kobra. Ráno York s obrovskou katedrálou York Minster a na doporučení Yorvik Viking museum. Večer Mofatt a poprvé Midžis-„mikrokurvy- s radostí prolétají jednou dírkou moskytiéry u stanu čtyři naráz.“,večer spoečně  hospoda Guinnes. Dopoledne hrad Stirling. Perfektní přednes průvodce a kuchyň s voskovými figurami - pohádkový. Po chvíli zastavujeme u monumentu Williama Walaceho, meandry řeky Teith. Cesta kolem obory byla delší, než jsme čekali a tak meškáme. Odpoledne jezero Loch Katrin se Skotskými báji. Večer kemp u jezera Loch Lomond a to nás přivítá jak jinak než deštíkem. Večer 2x Litovel za 18 – Ivet a její Růžovka. Ráno údolím Glen Coe, potom městečko Fort Viliam a Neptunovy schody-9zdymadel-24 metrů. V poledne přijíždíme do kempu v údolí  Glen Nevis a vyrážíme na Ben Nevis. 1344mnm z 050mnm.Výstup 2hodiny20 byl asi velmi rychlý. Podle knížek 4. Počasí děs, prší, mlha a vítr. Po hodině jsme durch. Vrchol dobyt. Roman nemůže fotit – zmrzlé prsty, zpět taky padám – dobrá maska. V 5jsme zpět v kempu. Kobra tleská a my vyrážíme v 17.30 na 18-ti kilometrovou cestu do závěru této doliny pod Binnein Mor. Cesta dlouhá, ale je krásnej. Kemp zpět 21:30. Hanka nám dává dva ešusy. Ráno For Augustus s takovou zvláštní Nesinkou. Kolem jezera jedeme až na hrad Urquhart, který leží uprostřed jezera Loch Ness. Odpoledne Elian Donan Castle -6m zdi a skvělá kuchyň a potom přes most už na ostrov Sky, přímo do hlavního městečka  Portee, výstup na The niedle a The old man of storr. Všude moře, jezera, skaliska i zelené pláně. Potom vodopád Kilt Rock and Mealt Falls. Noc v přírodě, ráno Duntulm Castle, Museum of Island Life a hrob Flory Macdonaldové. Odpoledne hrad Dunvegan se zahradou a lodičkami k tuleňům, navečer procházka údolím Serpentarium s dvěma brody. Kemp v 22 hodin a párty v „autobusové zastávce“ s výhledem na Atlantik Ráno Falls of Measach o šířce asi 25 metrů a hloubce 50 metrů -vyhlídky pro 2 osoby, železný můstek na lanech pro 6 osob. Přístav Ulapool– ruční hodiny. Od jezera Loch Lurgainn jdeme na 613 metrů vysoký Stac Pollaid-letadlo pod námi. Roman ve vodě. Ráno prší a prostě se nám nechce. Na Balnakeil už je pěkně, zima, holky se přesto koupou. Radiostanice, z které se stala vesnička, pak jeskyň Smoo Cave. Odpoledne mys  Dunnet Head, sever skotské pevniny – Papuchalci, maják, útesy, z John of Groats, kde je North house of Scotland. plujeme 19-20:30 trajektem přes Scapa Flow do St.Margarets Hope. Kemp Strommes. Dva dny na Orknejích zvládáme hrobku Maeshowe.(3000př.n.l), hlavní městečko Orknejí Kirkwall- St.Magnus katedral a Bishop Palace, zvon z  Royal Oak. Odpoledne ostrov-poloostrov Brough of Birsay. Ve 4 prehistorická vesnice Skara Brae.3100př.n.l. Na tu dobu prostě něco neuvěřitelného!, zámek Skayl House a večer Ring of Brodgar srovnatelný se s Stonehenge. Celkem 40kamenů tvoří kruh o průměru 106 metrů. Kilometr odtud je Stones of Stennes. Opět stojící kameny. Tentokráte ještě vyšší a mohutnější, ale pouze tři. Za nimi je Barnhouse neolitic village-zbytky vesničky. Orkneje-22t. lidí,90t. krav,110t. ovcí. Ráno Broch of Guiness-tulen ve vodě. Závěrem Scapa Flow s potopenými loděmi. Churchilovy barikády-tyčí se vraky lodí, Italská kaple a Tomb of Eagles- lebky, chýše kam musíme po vozíčku. Orkneje jsou opravdu fascinující! Večer procházka Stack of Dancansby head -60ti metrové skály v moři. Ráno 12. den hradu Dan Robin Castle a  palírna whisky v Tainu. Malt,grein,blend- The glen morangie distillery of Tain. Odpoledne Invernes -brána do kraje Highland. Večer pevnost Fort Georgie a becher v údolí. Celodeňák na Lochnagar 1155mnm je trochu změna. Závěrem obcházím s Járou jezero Loch Muick. Navečer Ballateru s královskými erby, Balmoral Castle-letní sídlo královny. Cílem 14. dne je  Edimburgh-Athény severu. 7 hodin ve městě uteklo rychle -hrad na vulkanickém vrchu, Royal Male, palác Holyrood, hrad Calton Hil- Duncenův památník, rozhledna v podobě Nelsonova monument, Akropolis, ve městě památník W.Scotta. - Ivet.-Ahoj všichni, je tu fajn, nemám hlad, nemám foťák…….. Ráno jsme v deset na hranici Skotska s Anglií. Dopoledne ještě Hadriánova zeď-6x3m,byla dlouhá120 Km, 80 pevností. Odpoledne Keswick v Lake District a jdeme na Halvellyn 949mnm-děsné stoupání. Nedobrovolně volíme delší cestu. Přejezd k Londýmu přerušujeme v Shakespearovým Stradford upon Avon. Starobylé město dnes patří k nejnavštěvovanějším místům Británie. V kempu jsme v 22 hod. Poslední pěkný den je Londýn. I tady nám 9 hodin stačí-Big Ben, Westminsterský palác, Whitehall, Downing street , Buckinghamský palác, Hyde Park, Picadilly Street, Picadilly Circus, Trafalgar Square, čínská čtvrt Soto, Národnímu Britskému muzeu -moře věcí, Tower-batery došla a na závěr fantastický Belfast. V 5 odjezd a v 5 jsme v Brně. Cena 15000 + 4560Libry+1050 řidiči+306Pojištění+800foto=21760 Kč