z Prielomu.jpg
Studenoivodský vodopády.jpg
Zelené pleso.jpg

VYSOKÉ TATRY

22.-29.září 2001: Mirek Škorpík, Martin a Hanka Boháčkovi, Lukáš Klement, Zbyněk Dostál

Dovolená v Tatrách. Proč ne? Vlak i pobyt zařizuje Zbyněk, každý 2000 Kč ,na dopravu a jídlo. Celková cena i s pojištěním mě vychází na 3000 Kč. Vyjíždíme 22:15 rychlíkem směr Košice, tedy přímý spoj do Tater. Já jsem tvrdohlavý a hned nultý den jdu sám túru na Kriváň. Ve Štrbě ve 4:00 sám vystupuji a ostatní jedou do Popradu. Ze Štrbského s plnou bagáží (19kg) vyrážím v 5 ráno za tmy směr Jámské Pleso. Lampy u hotelů u hotelů mi svítí na cestu. Má radost brzy končí. Nacházím sice červenou značku, ale ta jde do lesa. Vytahuji mou malou baterku a svítím si na okolní stromy , abych nespletl cestu. Naštěstí jdu zatím po Tatranské magistrále a cesta je celkem široká. Po hodině Jámskému pleso, rozednívá se, odbočuji na Kriváň. Vrchol už je z dálky vidět. Obcházím Malý Kriváň a když stoupám do kotle Kriváňa, začíná být cesta mírně se sněhem a vrchní část je namrzlá. Je to jedna z mála túr v mém životě, které jdu doslova po hřebeni štítu a tak stále vidím na levou i pravou stranu. Musím si dávat pozor na moje těžiště, protože při výstupech mě batoh trochu převažuje. Mám i trochu strach, povrch se stále zhoršuje a ujetí by bylo hodně špatné. Napadají mně myšlenky to i otočit, ale na to asi nemám povahu. Poslední kroky jsou opravdu obtížné. Batoh nechávám100 metrů pod vrcholem a po čtyřech lezu nahoru. Mám velkou radost, že už jsem nahoře a můžu jen dolů .Je za deset minut devět. Cesta dolů je o hodně jednodušší. Za ty dvě hodiny totiž ta námraza úplně pominula a tak se jde dolů lehce. 11.30 opět Jámské  a 12.50 sedím u Štrbského Plesa. Prohlížím si středisko a stánky,  dokupuji  potraviny. Jedu vlakem 13.54  do Starého Smokovce za dvacku. Procházím si Starý Smokovec a píši odjezdy všech vlaků. Na pátou dojíždí ostatní z Nové Lesné . Všichni usnuli téměř v obývací místnosti a tak jsem vážně rád, že jsem suprově využil „nultý“ den v Tatrách. Večer rizoto a brzy spát. Ráno odjezd vlaku 6.13 z Nové Lesné za 11+11Sk na Bílou Vodu . V7 vyrážíme k Šalvějovým pramenům a Brnčálovou chatu (čajík a vhozený kamínek).  Zatím táta 13:3.Všichni vědí o trháku nahoru a 10.15 vyrážíme na sedlo Velké Svišťovky. Poprvé někteří jdou po krátkých řetězech. Ve 12 ze sedla pryč, za silného deště docházíme na Encián. Z+L za 150 Kč dolů, my jdeme dál přes Krásnou vyhlídku, Obrovský vodopád, Kamzík a Hriebenok. Naštěstí nám už neprší a tak jsme rádi ,že jsme to nevzdali. V 6 chalupa, guláš. Pondělí přesunutý odpočinkový den.Ve 12 do Popradu, plavečák a pára, v 7chalupa a špagety.

Dnešní túru děláme všichni kromě Zbyňka, který jede za rodičema do Lomnice  do hotelu Odborář. Vlak6.46, zubačka Hriebenok, zpáteční 70 korun. Kolem Studenovodských, Obrovského  vodopádu a Zámkovského chatě stoupáme Malou studenou dolinou k Téryho chatě 2015mnm. V 11 vycházíme na Priečné sedlo. Po necelé hodině stojíme pod skálou v mlze a z ní se tyčí řetěz. Je to hodně náročný a je šílená mlha. Vůbec nevidíme, kam stoupáme a tím je vše ještě horší. Stoupáme 300 metrovou skálu, kde je 240 metrů délky řetězu a není tu jen tak na parádu. Jsme na vrchole průsmyku Priečného sedla ve výšce 2352mnm a trochu nám padá kámen ze srdce. Jdeme serpentýny dolů na Zbojnickou chatu. Velkou studenou dolinu sestupujeme na Hriebenok.(Lukáš má rozlepený boty). Dnes7.56 vláčkem na Štrbské Pleso. Dnes tam jede i Lukáš se Zbyňkem a doprovázejí tam tři holky od Dostálů z hotelu. Jdeme Mlýnickou dolinu s vodopádem Skok na Capie plesa. Lidi hodně chodí na Furkotský štít, ale my jdeme jen sedlo do výšky 2314 metrů. Ukazuji jim Kriváň, po suťovisku scházíme k Vyšnému Wahlenbergovu plesu a Furkotskou  dolinou se vracíme na Štrbský. Obcházíme pleso a po 5 jedeme domů.(30 Kč). Čtvrtek  9:43 do Lomnice, Tanap. Přes Eurocamp, Studený potok a přes plavečák domů (36 metrů pod vodou, 1min a 45 sec) večer brambory a luncheon meat. V pátek jen s Martinem na Rysy. 7:50 Štrbské Pleso, Popradské pleso. Jsme hooooodně rychlí. Kolem Žabích ples, zatím bez sněhu. Na chatě jsme 10.15 a dáváme si tady čaj. Lovečák ještě z domu se nám opět hodí. Za půl hodiny vycházíme na vrchol a i tady není vůbec sníh. Když jsem tu byl naposled, tak bylo celé sedlo zakryto sněhem  a tvořilo rovnou plochu. Teď je tady dost velký kotel. Ze Sedla Váhu se díváme do mohutné doliny na Zmrzlé a České pleso. Stoupáme na vrchol, ale je tu i mlha. Na vrcholu jsme za 2hodiny a 53 minut ze Štrbského plesa a to místo psaných 4.30. Dolů a u Žabích ples zkratkou přes kameny na Velké Hincovy plesa. Studujeme závěr Menguševské doliny a Martin chce někdy jít z Rysů do Polska  k  Mořskému oku a  potom opět nahoru a přijít z toho trháku  z vrchu.  14.50 jsme na Popradským plese, pak Cintorín a před pátou jsme na chalupě. Dnešní túra je podle knížek vypsaná na 10,5h, my to šli7. Zbyněk s Lukášem jedou do Lomnice na diskotéku a my si děláme v obýváku závěrečný večer- pijeme brandy. Závěrečný den s Martinem a Hankou dáváme věci do úschovny  ve Smokovci a vyrážíme na Sliezský dom u Velického plesa. Stoupáme nad vodopád, jdeme údolím Květnice, okolo Dlhého plesa na Polský hrebeň 2200mnm, dolů k Zamrzlému plesu a nahoru na  Prielom 2284 mnm. Ve 14 hod dolů Velkou Studenou dolinou. Z Hriebenku jsem za 17 minut dole. V 21 hodin sraz s Lukášem a Zbyňkem v Popradu. Vlak 23:40, V 7 ráno Brno. Jsem rád, že jsem další lidi mohl dovést na nová, ale i pro mne stará místa a že i přes počasí, které nebylo zrovna ideální jsme byly schopni toho tolik obchodit.Je to už 10 let, kdy jsem tu s tátou byl a zaznamenal toto: Miro, drž se přírody , ta tě nezklame.