12 Jonkopping-hokejové MS.JPG
13 MS 2002-čtvrtfinále.JPG
15 Krásné ráno ve Švédsku.JPG

ŠVĚDSKO

4.-14. května 2002: Mirek Škorpík, Martin Boháček, Hanka Švihálková, Roman Brzobohatý

To nám to pěkně začíná. Kvartální turnaj v Praze se protáhl a my po nákupu odjíždíme až v 23 hodin z Prahy. Řídím a s Romanem nechtěně zkoumáme krásy Berlína. V 10 hodin už jsme u trajektu. Zatím nám nic nevychází. Musíme 3 hodiny čekat na loď, je děsná mlha a čtyřhodinový trajekt nám pluje přes ty nejkrásnější hodiny dne. Před pátou Trelleborg, v 18 večer se procházíme historickým centrem Ystadu. Teším se na Alles Stenar. Je to tajemný kamenný ovál z dob Vikingů tvaru lodi natočen směrem východ západ. Scházíme k autu u malého přístaviště. Kluci si odskakují, Hanka bere věci a klíče nechává na zadní palubovce. Já ji neslyším a zabouchávám auto. Máme večeři, jdeme k autu a to je zamčené. Celkem drámo. Za 20 minut se nám podařilo vyhnout dveře a tkaničkou otevřít kufr. V 21 už stojíme na takovém tábořišti blízko aquaparku Svampasan, dnes najeto  780 km. Ráno v 10 odjíždíme, v Kristiastandu na letišti dobíráme vodu, v Hossmu zastavujeme u kostelíku. V 15 hodin přejíždíme v Kalmaru most na Ostrov Óland. V Kartenvistenenu u menhirů vaříme párky, prolézáme runové kameny a větrný mlýn v Barbyborgu, v oblasti Grafvalt koukáme za jízdy na zvířata, projíždíme nezvyklou krajinou stepi Story Alvaret a v 17 hodin jsme na nejjižnějším místě ostrova u nejvyššího, 42 metrového majáku Lange John. Při cestě ostrovem na sever zastavujeme u hradby Karl-X s mur, která půlí v jižní části ostrov. Jedna z nejlepších zastávek je u prehistorické pevnosti Ëketorp a v Graborgu se zbytky největšího opevnění ostrova. Dle mapy tipuji dobré odpočívadlo Horlet. Máme tady teplou vodu na záchodech a luxusní trávník, kde by se dal hrát golf. Jsme tady v 20 hodin a vidíme na osvícený most a zámek v Kalmaru. V úterý 9:30 přes most odjíždíme do Kalmaru, až do pravého poledne procházíme hradby, nábřeží a v parku Roman s Martinem hrají šachovou partii. Odpolední program zaplňuje okolí Vaxja. Na jihu máme čarovný zámek Trelleborg a kousek na severu vodní hradní tvrz Kronoberg.  Úžasnými zalesněnými dálnicemi přejíždíme do Jonkoppingu. V dresech jdeme na čtvrtfinálové utkání Mistrovství světa ČR – RUS, kde podléháme 1 : 3. Naši hokejisté toho opravdu moc nepředvedli a rusáci od první chvíle bojovali o postup, čemu  odpovídá výsledek. Ve 23 hodin jsme za jezerem Vattern u hotelu Granna. Dnes najeto 300 kilometrů. Ráno vstávám před osmou, ale to vstávání je jako vždy problém. Odjíždíme v deset a před Stockholmem ještě odbočujeme k zámečku Sturehov. Vaříme guláš a procházíme zámecky park se střiženými stromy. Toto stromořadí vede přímo do jezera nedaleko hlavního města. Ve Stockholmu trávíme od tří do osmi večer. Trochu problémově parkujeme, navštěvujeme unikátní muzeum Vassa, a jdeme okruh středem Stockholmu - radnice, královský palác, parlament, Tyskakyrkan, Gustav Adolfs torg, Královská opera, parky, přístav. Poté hodinu odjíždíme na sever a u městečka Linnes Hammarby u botanika vaříme špagety a nocujeme. Dnes najeto 400 Km. Dopoledne procházíme velmi významné univerzitní město Upssala považované za Švédský Oxford. Procházíme zámek se zvonicí, koukáme na velký požár, univerzitu, nádraží, kostel, knihovnu a starou kapli. Toto je náš nejsevernější bod celé dovolené. Odtud jedem na západ ke Karlovi do Lundu. Po cestě máme Vikinghog  a Amundshog. Asi jen kilometr odbočujeme z dálnice a stojíme v parku u nejvyšších švédských menhirů na parkovém pohřebišti. Po luncheonmeatu v 5 odjíždíme Kroppfjall -vyhlídku na jezero Skjagern. V 21hodin  jsme v rezervaci Hunneber. Hanka čeká v autě na malém parkovišti v rezervaci a my celkem i běžíme lesem na vyhlídku Halleberg. Na závěr máme pohled z lesa, ale určitě jsme čekali víc. Roman chce celou dovolenou vidět losa. Teď ovšem ne. Až po jedenácté jsme na odpočívadle v Lilla Edet u  Gotta kanálu (485 km). V pátek až v jedenáct odjíždíme do Gotteborgu. Toto město už známe a provádíme jen hodinovou prohlídku kolem kašny, rybí katedrály s tržnicí, řeky a nádraží. Dnes máme k jídlu otřesnou vepřovku a v pět máme prohlídku Hallmastadu. Parkujeme u Zámku se studentskou lodí a za mostem  sedíme u soch Pabla  Picassa - Muž a žena, Losos. Kolem fontány–Europa a býk se vracíme k autu. Pod městem se na plážích koupeme a v 8 večer přijíždíme ke Karlovi do Lundu, kde ve svetrech ostatní sedí na zahradě – dnes 375 km. Sobota – ME Lund 2002:1.Sand 2.Feruga, 3.Klement, 6.Martin, 9.Zbyňa, 13.Mirek, 14.Roman, 15.Víta, 5.Hanka,2 Vít.Večer fotbal a rizoto. Ráno družstva ČR-DAN 8:0,ČR-SWE 3:1,Škorpík 420 2.Kučera  420 3.Předešlý 321+Florball. V pondělí na doporučení Karla navštěvujeme technic- ké muzeum v Malmo. Celkem nás ohromilo skvosty letadel, lodí a ponorky. Patro s pokusy bylo taky výjimečné. Kolem zámku se vracíme k autu a pro změnu zkoušíme opustit Skandinávii po mostech. Je to rychlí, ale drahý!!! V Kodaňi v rychlosti Romana provádím po nejatraktivnějších místech -  park Tivoli, radnice Rudetawn, socha Andersena, Amellienborg, Kongelige, Nyhavn s přístavem a na závěr Malá mořská víla. 1500 Km to máme domů. Po noční jízdě v 11 Hřensko, kde běžím na vyhlídku, v Litoměřicích pizza a v 18 hodin jsme v Brně. Cena 5500 Kč/osobu = 4400 Km – 9300, jídlo 3200, Vstupy 3200, trajekt 2540, mosty 2000, pojištění 920. parkovné 360.