37 Dunmore Head (33).JPG

IRSKO

1.-17.červenec 2011: Mirek Škorpík, Pavla Beránková,                             CK Kudrna

Pavla si přála do tepla a tak mi nikdo nemůže upřít, že v Irsku bude pravděpodobně tepleji, než na Islandu. Vychází to celkem nastejno. Jsme tady spíše opravdu překvapeni, že může do hodiny třikrát pršet i svítit slunce. Né že bychom trochu nezmokli, ovšem pláštěnky opět zůstaly nevytažené…..

Po dlouhém přejezdu z Brna nás bus po trajektu vypouští v Canterbury na osmihodinovku. Večerní rajská v kempu Laleham. Neděle už je plná zajímavých zastávek. Ranní Stonehenge nám umožňuje prožít historii s málo lidmi, Druhá zastávka je ve městě Glastonbury s obrovským opatstvím a starou architekturou. Potom stoupáme na vrchol k Glastenburské bráně na kopci. V podvečer městečko Wells s obrovskou katedrálou připomínající španělskou Batalhu. Ráno suprový hrad Pembroke, kde dvě hodiny procházíme boční zdi s místnostmi a následuje trajekt do Irska. Dle dobrého počasí nás v úterý čeká túra ve Wiclow Mountains. Nic obtížného. Od Glendalough – mnišské sídliště vyrážíme údolím a kolem vodopádu s muškami do kopců po pražcích, kde kopírujeme ve výšce jezero. Zpět kolem něj po 4 hodinách se dostáváme k busu. Odpoledne navštěvujeme anglický park Powerscourneylawn. Celou středu trávíme v Dublinu. Pointa je opravdu Trinity College a Book of Kells. Navštěvujeme i katedrálu sv. Patrika a procházíme pověstnou Temple Bar. Ve čtvrtek objíždíme megalitické památky Irska – chodbovou hrobku Newgrange 5200let. Nejlepší podívanou na keltské kříže máme v Monasterboyce , vkládáme vykopávky v Old Mellifort Abbey a na závěr sídlo Irských velekrálů Hill of Tara.

Pátek přejíždíme na západ Irska a po cestě navštěvujeme jednu z nejstarších palíren whisky Kilbegan. Večer jedeme kousíček do městečka Gallway. Dopoledne oblast Connemara, kde se hodně těží rašelina a vzniká tu i výjimečná whisky. Stoupáme na vrchol a opět dolů. Na Dogsbay se někteří z nás koupou, ale zajímavější je vypouštění mladého tuleně do přírody. Před návratem zastávka v rybářské městečku Roadstone. Neděle je opravdu neděle a asi nejatraktivnější den celého zájezdu.

Plujeme na Aranské Ostrovy. Máme tu zhruba 6 hodin času a tak půjčujeme kola na lepší poznání ostrova. Ikdyž jsme najeli jen 30 kilometrů, velmi dobře poznáváme tento 13 km dlouhý ostrov. Malá políčka jsou obskládány kamením s celkovou údajnou délkou 6500 km. Pastevci museli toto vykonat, aby bylo vůbec možné se na tomto ostrově uživit. Kolem pláže nacházíme místo sedmi kostelů i nejstarší kostelík ostrova z 9 století. Sám dojíždím na nejsevernější místo ostrova a dalo by se říci, že tady končí země. Hlavní atrakci Dunenhad Annahed si nemůžeme dát ujít. Kola s dalšími pěti sty zůstávají na parkovišti a my stoupáme na místo s útesy, kde začínají veškeré dějiny Irska.  Pohled z 80metrových útesů je skvělí. Pár, spíše mnoho fotek a téměř přes nejvyšší bod ostrova se vracíme na výchozí bod do našeho přístavu. Po přeplutí náš čeká jídlo. V pondělí se přesouváme do jihozápadního cípu Irska. Přes největší kremlech- Poulnabrone děláme další dlouhou zastávku na Mohérových útesech. Nejlepší místa jsou až za zákaze, ale snad do jednoho to porušujeme a jdeme dál na vysoké útesy. V Adare obdivujeme staré domky se slámovou střechou. Úterní den jedeme jen kousek, abychom začali stoupat na nejvyšší vrchol Irska Carantoohill 1039mnm. K jezeru jednoduché, pak stoupáme kamením do sedla a pak jak na Sněžku na vrchol. Večer navštěvujeme město Killarney a samozřejmě místní hospůdky. Středeční den objíždíme na nejzápadnější místa. Dunmore Head, pro mě takový obří ježek a v zátoce na pláži se koupeme v Atlantiku.. Sz.mys je vzdálen asi 1 kilometr a tak jen popojíždíme. Příroda končí, začíná tajemno-Galarus Oratory, dům postaven pouze z kamene i se střechou z 13 stol. Navštěvujeme i hřbitov s menhiry a písmy. Blízkou kempu NP Killarney. Od Buckhroshousse jdeme hodinku zvláštní parkovou krajinou až k vodopádu. Ve čtvrtek jen přejezd Irskem na východ se zastávkou na hradě Rock of Cashel. Kemp máme u moře a večer opět hospůdka s hudbou. Páteční dopolední trajekt do Anglie, dobrý bonus megalitických kamenů Averburry a opakujeme kemp u letiště Heathrow- gulášek a 18knedliků.

Sobota už jen poslední tečka- deštivý Londýn, přesto-Buckingham palác, Big Ben, Belfast, Toner bridge, Tower, Picadily, Trafalgar, Sherlock museum a opět HydePark. Ujíždí nám trajekt, přesto dodržujeme čas v česku a nedělní večer už trávíme doma.– kompletní cena-43tisíc pro2osoby.