ŽĎÁRSKO

16. – 17. listopadu 2008:  Mirek a Pavla

I přes sobotní kvartální turnaj v Ostravě a blížící se zimu jsme ještě trochu nezbedně prodloužili léto. Ráno brzy autem k Novému Městu na Moravě a začínáme takovými přírodními zajímavostmi. První rok vlastníme auto a právě proto se dopravujeme nejblíže, co to jde. Začínáme kolem deváté hodiny Paseckou skálou. Téměr po pěti minutách chůze jsme u skály, na kterou se dá s drobnými obtížemi vylézt. Skalní blok pěknej, ale upřímně, v té mlze nevidíme nic. Druhá zastávka už je lepší. Taky musíme kousek dál pěšky. Z Blatin jdeme na Drátenickou skály. Ikdyž už je celkem sychravo, jsou tu horolezci, které celkem obdivuji. Zkouším zezadu vyběhnout na vrchol, ale podzim se na skále hodně projevuje. Tady to asi neklapne, ale reálný to někdy je. Třetí zastávka je nejlepší. Pod Mílovými jdeme do kopce na Čtyři Palice. Největší masivní blok je hodně mezi stromy. Znalejší turisti vědí, že se mohou dostat nahoru a takový výstup je atraktivní. To si nemůžu nechat ujít. Dnes končí skály a začíná lidová tvorba. Frčime kousíček za Ždár a obcházíme plastikové betonové sochy. V Hamrech nad Sázavou prvně zastavujeme u Hamroňe. Taková pěkná stvůrečka popsatelná něco mezi žábou a šnekem. Každopádně je to vyrobeno pro potěchu lidského oka a to vždy cením. Druhý je Mamut. Musíme kousek popojet a jít údolím k Roštípnuté skále kde je asi třímetrová hlava mamuta a potom k rozcestí Na konci světa. Při zpáteční cestě zastavujeme u Plastiky koně. V nadživotní velikosti socha koně s povozem nořící se do země je výjimečná. Dnes nic víc nestihneme. Tedy jen se stavíme v našem oblíbeném Hotelu H na jídle u Hypernovy ve Ždáře a navečer přijíždíme ke Kožnarům do Nedvědice. Trávíme pěkný večer a ráno pokračujeme v novém dni. Po skalách a sochách jsou dnes na programu zříceniny. Začínáme Aušperkem, kde musíme jít nejdále. Každopádně dva a půl kilometru není nepřekonatelných. Přes pole dolů a pak starou hradební cestou nahoru. Člověk si nemůže představovat kdoví co, protože potom bude zklamaný. To Zubštejn je o něčem jiném. Hrad pánů z Pernštejna vznikl v polovině 13. století. V roce 1297 jej vlastnil Jimram z Pernštejna. Soudě dle stavebního typu byl nejstarším sídlem Pernštejnů v povodí Svratky. Pozůstatky jsou velké a je výletníky celkem oblíben. Třetí, tedy Pyšolec už v sobě tolik krásy neskrývá. Ale hradní věž na kopci blízko Vírské přehrady je taky pěkná. Na to, že je listopad, tak cílů jsme viděli požehnaně. Dnešních deset kilometrů se dalo vydržet a každopádně skály, sochy i zříceniny doporučuji někdy navštívit.