TURECKO

14.- 31.července 2005:  Mirek Škorpík, Roman Brzobohatý                                   CK Poznání

Loňské Lipary byly výborné. Představa, že bychom letos nevyjeli je téměř nemožná. Destinace Turecko se zdá velmi výborná volba. Rady opět nezklamaly.

Odjezd 12:30Brno a po 30 ti hodinách jízdy přes Maďarsko, Srbsko a Bulharsko se navečer dostáváme do Edirne. Navštěvujeme nejzdobenější Selimanovu mešitu. Krátká zastávka Dlouhé mosty a už plujeme průlivem Dardanely přes Marmarské moře. První bomba zastávka je Trója. Kdo by to neznal. Díky Homérovy neznámější antické město z období 3000 př.n.l. Celkový dojem ovšem trocha zklamání. Po cestě vidíme Egejské moře a ostrov Lesbos. Večer první koupání v moři i s Petrou a Novákama. Máme nové kamarády. Ondra má vodní dýmku a sedíme s Monikou a Naďou. Dopoledne navštěvujeme Pergamon  - knihovna 200 tis.exponátů. Dole v Bergamu prohlížíme červenou baziliku, našli jsme akvadukt, ale z uliček raději rychle pryč. Sušení koberců – musí se zašlapat. Dílna Onyx – Mustafa Kemal Atatirk s ochutnávkou čaje. 5 den podrobně procházíme Efes. Úžasný. Nejdochovalejší město, které solidně konkuruje Pompejím. Nejvýznamnější asi Celsiova knihovna a amfiteátr. Monika jede busem do domu panny Marie ve Slavičích horách. Večer opět pokračují párty.Ráno Selcuk, Jindřichova bazilika a v čajovně na stromech dáváme první Gozleme. Zastavujeme u Artemidinu chrámu v  Efesu. To jsme ještě opravdu neviděli. Odpoledně opět nádherné koupání a 19-22 hodin jedeme na trhy do Kusadasi. Zážitek neuvěřitelný – Velmi mile chtějí vše prodat, znají Javu, Nedvěda a Zátopka. Pěšky jdeme na ptačí ostrov. Ráno přejíždíme na koupaliště do Pamukalle. Celé odpoledne se koupeme v bazéně v umělých mušlích s léčivým bahnem. Dle rady až v 18 hodin vyrážíme nahoru na Pamukalle a Hierapolis. Travertinové jezírka z vápence s teplotou vody 40 °C. Obcházíme chrámy, nekropole a koukáme na západ slunce s masáží teplé vody. Večer opět nechybí melounová párty. Ráno přejezd k Levantskému moři. Po cestě Termessos – národní park v horách se zarostlým městem – dřívější antické město, divadlo, škola, hrobky a hasička na nejvyšším bodě parku. V kempu opět koupání a večer jdeme kousek pěšky na horu Olympos, kde hoří tajemné ohně Chiméry. Dopoledne s Novákama procházíme krajinu jako z Indiana Jonese. Mezi stromy opět nacházíme staré civilizace a téměř necestou zkoumáme údolí. V odpoledních hodinách už osmý den navštěvujeme Aspendos s nejdochovalejším portálem divadla, zahnutý most a akvadukty. Večer už přijíždíme do Koprulu. Máme tu připraveného pstruha na vinných listech s přílohami. Dopoledne turistika v kaňonu Koprullu a odpoledně v dolní části dvouhodinový,13 km dlouhý rafting obtížnosti 2-3. Na bočním potoce skáčeme do vody asi z 5-ti metrů, to byla ale doba. Zážitek z raftu naprosto skvělí – toho se prostě musí využívat. V Alánii máme tentýž den plavbu k jeskyni a hradbám – Já vám říkal, že to bude houpat. Na obrovském tržišti sháníme trička. Večerní koupání do devíti – už naposled v moři. Přejíždíme do vnitrozemské Konyi. Vidíme tančící Derviše a Denner za 9 Kč se prostě nedá odmítnout. Hřbitov 1x1, - narození1338-úmrtí2000. Odpoledne nám ještě zpestřuje hradební pevnost Sultánova Karavana. Večer kaňon Ihlara a tance s místními. Turci jsou velmi výjimečný národ. Ráno s Petrou a Nováky túra kaňonem s křestanskými skalními kostely a želvou. Městečko Berlisima musíme taky vidět. Naprostý středověk, ale lidi jsou tady naprosto spokojeni. Po cestě vidíme solné jezero a něco neuvěřitelného. Začalo tady pršet s kroupy. Místní to neznají. Když je vedro, celkem niko to nechápe. V Derinkuyu jdeme do podzemního města asi 50 metrů pod zem do prostoru pro 20 tisíc lidí – škola, kostel atd. Navštěvujeme kobercárnu a přijíždíme pod nádhernou horu Ercies Dag. 4 hodiny nám ráno trvá vystup do 3600mnm na předvrchol. Cesta dál je přes snězné pole nereálná. Odpoledne přejíždíme do Kapadokkie. Na západ slunce jsme ve Swords Valley a večer městečko Goreme. 13. den Uschisar – městečko s hradem, zastávka Pasabay, kde prolézáme všemožná okýnka a odpoledne Zelve – opuštěné město tří údolíček – vykutané stavby, dlouhé tunely, místnosti, okna a opět vedro přes 40°C. Navečer domluvena hrnčírna v Avanosu s výrobou keramiky a ochutnávkou silného, velmi kořeněného vína. Muzeum vlasů a červená řeka Kizlirmark. Olympijský stadión odpoledne stačí a dopoledne tedy jdeme procházkou do červeného  a rose údolí s kostelíky  a neuvěřitelne barevnými výhledy- Ukončení máme s Gozleme a tureckým pivem Efesem u hradu přezdívaný Ementál. Téměř poslední zastávka je na dva dny v Istanbulu. Mimoevropské město je úžasné – 1.den náměstí Hipodrom, Modrá mešita, Yerebatan, Hagia Sofia, nábřeží a palác Topkapi, velký bazar, Atatyrk a nádraží Orient Express, denner za liru, Galacký most a opět pohled do Ásie přes Zlatý roh. Večer společné menu v restauraci a večerní procházka k Hagia Sofii. Ráno jdeme s Romanem na sultánský palác Dolmabahce , Stadion Federbahce a bohužel je zavřeno námořní muzeum. Závěr trávíme v archeologickém muzeu a dáváme Lamb denne za 4 liry – jehněčí maso je ovšem velmi výjimečné. Odjezd v18 večer a v 23 jsme v Brně-29hodin.

Merhaba,Tesekir,Kačpara,Alanvomiorum,ekmek,bire,sifir,bir,iki,uč dort,evett,

Cena 12300 zájezd,4000 měna,300bus,700potraviny,600-fotky – celkem 18000Kč.