Pustevny noc.jpg
Pustevny 2.jpg

BESKYDY

28.července- 3.srpna  2001: Mirek Škorpík, Lukáš Klement

Podruhé se daří vyjet na kolech s Lukášem, tentokráte na týden.. Po loňském Českém Ráji jsou na řadě Beskydy. Jedeme vlakem 5:51 směr Žilina. Moje plány nejsou  nějak obrovské,ale opět mi vše vychází.8:30 Studénka, na zámku muzeum Vagónky Studénky.(13Kč). Vyrážíme po silnici na Příbor - zaplavená silnice, naražený chleba, jídlo, zmrzlina). Potom Hukvaldy. Tlačíme kola lesem po značce na hrad, neboli první zkouška, co dokážeme. Prohlídka za 25Kč- nic moc, nádvoří, kostelík, mosty. Kola hlídá paní pokladní. Kolem sochy Lišky Bystroušky sjíždíme a jedeme do Kopřivnice. Muzeum E.Zátopka a potom v rychlosti Štramberk, jeskyně Šipka s dřevěným křížem a zvonicí.  Rychle valíme do Kozlovic na koncert Olympicu. Předskupina Sunar je k breku, ale Olympici 21-23 hodin stáli za to. 23,15  už poprvé stavíme stan..Dnes máme  62 kilometrů tady + 10 v Brně a tak jsme se nádherně přivítali s městečky pod Beskydami.

V neděli Frenštát pod Radhoštěm, skokanské můstky a odtud do Frýdlantu nad Ostravicí. Lukáš chce vidět hotel Petr Bezruč, marně hledáme starý podle mapy.Ten nový je až směrem v polovině cesty na Lysou horu a tak první jedeme do Frýdlantu .Dáváme smažák a koukáme na F1. V 16 hod vyrážíme na Lysou Horu a to přes hotel Petra Bezruče a Ivančenu. V 8 večer jsme na rozcestí před Lysou. Jdeme nocovat a vrchol necháváme na zítřek. Dnes máme v nohách  52 kilometrů a těch posledních 18 byla opravdu hrůza.

Ráno v pondělí už v sedm jedem na vrchol Lysé hory. No tedy jedeme těch prvních 500 metrů a potom opět krutě tlačíme kola po traverzu úzkou cestou. Těsně pod vrcholem se bavíme s pánem (Je z Ostravy,jede pěti spoji do Ostravice, odtud chodí denně na Lysou horu /teda 300xročne/, zbytek nechává pro rodinu a práci doma. Chce tam vyjít 2222-krát a už se k tomu číslu blíží.Za posledních dvacet let je třetí v historii.Vrací se domů  o půl jedenácté a je deset let v důchodu. Nejrychlejší jeho vystup je prý 66 minut.) V 8 vrchol 1323 m.n.m., po hodině sjíždíme na druhou stranu Lysé po asfaltu úsek dlouhý  8,6 kilometrů na Zlatník, pak vodní nádrž Šance, v restaurace dáváme špagety.U restaurace se s námi dává do řeči jeden pán a po chvíli se připojuje i druhý, který tvoří krásný monolog. O slova se pokoušel,ale byl tak ožralý, že mu nebylo rozumět. Stoupáme na Podolánky a v  hotelu Srdce Beskyd za dvacku jdeme do bazénu. Tak ledovou vodu jsem snad ještě nezažil. Podle Lukáše měla snad mínus dva a já tam vydržel tak dvakrát pět minut.Lukáš byl odolnější, takže asi dvakrát deset.(oprava kola-nosič). Opouštíme Srdce Beskyd a jedeme směrem na Pustevny, nocleh ve stráni po 50-ti kilometrech nic moc- víno.

Ráno v 8 na Poustevnách snídaně – Lukáš hamburger. Projíždíme hřebenovku k Radegastu, výhled s malinkatou rozhlednou a kousek za ním bájná socha Radegasta .Cesta je taková kamenitá a překvapuje mě tu velmi málo lidí. Po chvíli přijíždíme na Radhošť , kde je chata a 500 metrů za ní už vysílač a kostelík s křížem a pomníkem. Radhošť má 1129 m.n.m. a odtud padáme trhákem dolů a ani brzdy mi nestíhají. V Rožnově skanzen - dřevěné městečko a to taky ve 12:00 s průvodcem navštěvuji, Lukáš čeká venku. Odpoledne smažák a koupaliště v Rožnově.Voda má 23°C, pod vodou 33 m. ňuňu-ťuťu. Večer přes Bečvy a pak stoupáme směrem na Soláň. Máme najeto 38 kilometrů. Noční návštěva Rychlého,velkého,funícího cosi.

Ráno na Soláň a odtud sjíždíme k chatě Na Soláni, kde si necháváme udělat vajíčka. Po deváté vjíždíme po červené značce na hřebenovku Čerťák, tam Lukášovi upadla i druhá strana nosiče a tak odvazujeme trochu špagátu a Lukáš si přivazuje i druhou stranu. Kousek jedeme a máme tu velký problém. Jeho přední ozubené kolo se strhalo a nešlape zároveň s pedály. Zatím převážně jedeme z kopce a po rovinkách to Lukáš tlačí. Zámkem  uzamykám jednu stranu hvězdice ozubeného kola. Páka se tedy opře o zámek a nepustí jej dál. Problém je zatím vyřešen a tak pokračujeme v cestě. Valašská Bystřice je naše záchrana. Dědinu pod námi vidím jako z letadla. Opravna tu není a pán odváží Lukáše za 50 Kč 8 km do Rožnova. Cykloservis je trapnej. Takovou ceduli si můžu vyvěsit i já .Ten  pán otevřel vrata, kde mněl snad jen pár klíčů a když viděl, co Lukáš má za problém, tak jen zakroutil hlavou. Na náměstí nám kolo za 485Kč za 3 hodiny opravují. Přes Zašovou jsme v sedm hodin ve Valašském Meziříčí. Opět si ho celé procházíme, kupujeme už snad stou zmrzlinu a u dědiny Branky po 58 kilometrech nocujeme.  Ve čtvrtek  snídáme v dědině Loučky. Bystřici po Hostýnem 9:30  a jedeme na Hostýn. Je to z náměstí 6,5 kilometrů do kopce a trvá mi to 35 minut. Nahoře stánky, mše-nejlepší akustika, co jsem kdy slyšel. Procházíme křížovou cestu, hřbitov a jdeme k rozhledně. Je to super. Dolů sjíždíme až těsně po dvanácté a zastavujeme se ještě jednou na náměstí. Chytáme opět tempo a přes Holešov dorážíme do Hulína (město debilů). Procházíme si Kroměříž (country hudba, v zahradě  pávi, opice, králící, srnci, kachny, dravci) a nakupujeme pití a mražený  k vodě. Rybník Bajgor je dostačující.. O púl osmé padáme z města na Brno a v Postoupkách se stavujeme na výborný smažák, potom u cesty v remízku přespáváme. Máme najeto 78 kilometrů.

Poslední den snídáme čerstvé buchty ve Vrchoslavicích. Před polednem jsme ve Vyškově. Já jdu do muzea, jedeme i k Zoo a  Aquaparku. Za chvíli v Rusínově, dáváme piva za 11 Kč. Servírka z nás udělala své bráchy, aby nás neotravoval Fanda. Před Pindulou se rozdělujeme, dnes 58km ukončuje celý týden. Celý týden nespadla ani kapka, kromě cesty do Rožnova, když jsem jel sám a to mrholilo asi  3 minuty a jinak bylo celou dobu nádherně. Dovolená stála 1250 Kč a najeli jsme 405 Kilometrů.